Jakie rodzaje uszkodzeń karoserii mogą zostać usunięte metodą PDR?
Jakie rodzaje uszkodzeń karoserii mogą zostać usunięte metodą PDR? Technologia PDR to metoda usuwania wgnieceń w karoserii bez konieczności lakierowania. Wiele rodzajów uszkodzeń można naprawić z jej pomocą, o ile lakier jest nienaruszony. PDR można stosować zarówno na stalowych, jak i aluminiowych elementach nadwozia. Najczęściej naprawiane są wgniecenia po gradobiciu, wgniecenia drzwi, drobne zagięcia blach itd. Ta unikalna technologia naprawy karoserii, która jest stosowana na świecie od dziesięcioleci, zaczęła się coraz aktywniej rozprzestrzeniać w Polsce. W naszym warsztacie RR AUTO usuwamy wgniecenia wykorzystując metodę PDR poprzez wypychanie lub wyciąganie, co powoduje, że na uszkodzonym elemencie nie widać żadnej ingerencji a kolor i struktura lakieru nie ulegają zmianie.
Jakie rodzaje uszkodzeń karoserii mogą zostać usunięte metodą PDR?
Technologia PDR pierwotnie opierała się na usuwaniu drobnych wgnieceń na karoserii samochodu powstałych w wyniku nieostrożnej jazdy, wypadku lub gradu, a następnie rozwinęła się w mocniejszą technikę usuwania różnych wgnieceń bez uszkadzania lakieru. Ułatwiło to zastosowanie cieńszych metali w przemyśle motoryzacyjnym oraz pojawienie się farb, które mają bardziej plastyczne, ale jednocześnie posiadają twardsze właściwości. To właśnie zastosowanie tych innowacji pozwala karoserii wytrzymać duże odkształcenia bez uszkodzenia fabrycznego lakieru. Metodą PDR uda się usunąć prawie każde wgniecenie, jeżeli nastąpiło rozciągnięcia się blachy (wgniecenia ostre i rozległe).
Uszkodzenia w karoserii powstają na skutek takich działań jak:
- Wgniecenia parkingowe – dochodzi do nich w przypadku nieostrożnego otwierania drzwi samochodu, który stoi obok, a także przez uderzenia wózka sklepowego. Oczywiście wgniecenia mogą powstać podczas parkowania i cofania.
- Wgniecenia po gradobiciu – takie uszkodzenia są widoczne na całym samochodzie. Podobne uszkodzenia powodują spadające z drzewa kasztany. Uszkodzeniu najczęściej ulega dach.
- Wgniecenia komunikacyjne – wgniecenia na karoserii powstają nie tylko po zderzeniu z innym pojazdem, ale również po kontakcie z rowerzystą.
- Wgniecenia po aktach wandalizmu – to celowe uszkodzenia, do których dochodzi po kopnięciu w karoserię samochodu lub w wyniku uderzenia młotkiem.
Usuwanie wgnieceń odbywa się bardzo ostrożnie, konieczne jest kontrolowanie każdego milimetra. Jeden zły ruch może doprowadzić do nieodwracalnych konsekwencji – spękania lakieru, a w efekcie do konieczności polakierowania naprawianego elementu. Specjaliści w naszym warsztacie zajmujący się naprawami metodą PDR przechodzą specjalne szkolenie, dlatego potrafią nie tylko usunąć wgniecenie z karoserii, ale również doradzić klientowi najkorzystniejsze rozwiązanie. Nasi pracownicy opanowali metodę bez lakierowania do perfekcji dlatego nie pozostawiają widocznych dla oka działań na karoserii samochodu.
Zalety metody bezlakierowej naprawy wgnieceń – PDR
- Nie wymaga szlifowania ani ponownego lakierowania.
- Zachowanie oryginalnego stanu lakieru.
- Nie kosztuje tyle co tradycyjna naprawa karoserii (ze szpachlowaniem).
- Duża precyzja naprawy dająca możliwość przywrócenia struktury blachy do pierwotnego stanu.
- Krótki czas usuwania wgnieceń w porównaniu z metodami blacharskimi oraz lakierniczymi.
- Nie ma ryzyka niedopasowania koloru naprawianego elementu, ponieważ lakier pozostaje oryginalny.
- Naprawę można przeprowadzić w normalnych warunkach (bez komory lakierniczej).
- Możliwość dokonania naprawy uszkodzenia z ubezpieczenia.
- Samochód sprawia wrażenie nigdy nieuszkodzonego, co pozytywnie wpływa na wartość sprzedaży.
Jednym z najważniejszych aspektów usuwania wgnieceń metodą PDR jest oświetlenie. Zadaniem kontroli wizualnej jest całkowite wyprostowanie wgniecenia poprzez obserwację procesu tak, aby nie było widoczne pod żadnym kątem. Oświetlenie ujawnia strukturę wgniecenia, pozwalając specjaliście wyraźnie zobaczyć wgłębienia i wypukłości, a także ruch metalu, gdy dociskana jest końcówka narzędzia. W naszym warsztacie korzystamy z lampy cieniowej, dzięki czemu specjalista dostrzega wszystkie uszkodzenia na karoserii.
Usuwanie wgnieceń metodą PDR odbywa się na dwa główne sposoby:
- Od wewnątrz za pomocą specjalnego narzędzia (metoda drutowa-wypychanie). W takim przypadku narzędzie naciska wgniecenie po wewnętrznej stronie części. Takie wgniecenia karoserii widoczne są na masce, klapie bagażnika, błotnikach oraz drzwiach.
- Od zewnątrz metodą klejową-wyciąganie. Jeżeli specjalista nie ma możliwości wyeliminowania wgniecenia od środka samochodu, wykonuje to zadanie od strony zewnętrznej. Metodę PDR poprzez wyciąganie stosuje się na takich elementach karoserii jak np.: nadkole, słupek. Nie można samodzielnie dokonywać takich czynności, jedynie doświadczony pracownik warsztatu, który sprawnie posługuje się metodą PDR potrafi stwierdzić naprężenia w metalu.
W obydwu przypadkach prace trwają do chwili odzyskania pierwotnego wyglądu karoserii. W wyniku zastosowania opisanych metod PDR wgniecenie znika na naszych oczach: samochód nabiera pierwotnego wyglądu. Części pozostają w stanie nienaruszonym, a czas i koszty są zwykle niższe niż koszty prostowania i późniejszego lakierowania.
Naprawa za pomocą metody PDR zajmuje znacznie mniej czasu niż klasyczny sposób naprawy uszkodzonej części. W zależności od stopnia skomplikowania naprawa może trwać od 5 minut do 8 godzin, a w rzadkich przypadkach dłużej. A lakierowanie jednej części może zająć średnio 1-2 dni. W większości przypadków, aby naprawić uszkodzoną część, przeprowadza się niewielki (reflektory, listwy) lub żaden demontaż karoserii. To właśnie użycie wysokiej jakości, profesjonalnych narzędzi pozwala na naprawę uszkodzonego elementu w trudno dostępnych miejscach.