Jak usunąć wgniecenia na dachu samochodu?
Jak usunąć wgniecenia na dachu samochodu? Nawet najbardziej uważni właściciele samochodów od czasu do czasu znajdują się w nieprzyjemnych sytuacjach. Ulewny deszcz z gradem, upadek gałęzi drzew, osypujące się z dachów płytki ceramiczne często prowadzą do powstania wgniecenia na dachu samochodu. Rozwiązanie problemu jest usuwanie wgnieceń bez lakierowania zachowując oryginalną powłokę lakierniczą.
Metoda PDR, czyli usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Ta unikalna technologia naprawy karoserii, stosowana jest na świecie od dziesięcioleci, obecnie jest coraz aktywniej rozpowszechniana w warsztatach i uznawana przez specjalistów za rewolucyjną. Pomaga usunąć wgniecenia na karoserii bez lakierowania, pod warunkiem, że sama powłoka karoserii nie została uszkodzona.
Usuwanie wgnieceń odbywa się na dwa sposoby:
- Od wewnątrz za pomocą wypychania. W takim przypadku narzędzie naciska wgniecenie po wewnętrznej stronie części – metoda drutowa.
- Od zewnątrz za pomocą systemu klejącego. W obszarze wgniecenia grzybek przykleja się do specjalnego kleju, który następnie wyciąga wgniecenie. Najczęściej mistrzowie stosują pierwszą metodę, a drugą głównie w miejscach trudno dostępnych jak np. dach samochodu
W wyniku zastosowania opisanych metod technologii PDR wgniecenie znika na naszych oczach: samochód nabiera swojego pierwotnego wyglądu. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze właściciela samochodu na naprawę uszkodzeń nadwozia.
Jak usunąć wgniecenia na dachu samochodu?
Mało kto wie, ale grubość poszycia samolotu używanego w lotnictwie cywilnym to zaledwie 0,5 mm. W niektórych miejscach grubość ta wynosi około 6 mm. Grubość karoserii samochodu osobowego, podobnie jak samolotu, wynosi około 0,5 mm. Dlatego karoseria łatwo poddaje się nawet niewielkim odkształceniom. Jeśli deformacja jest nieznaczna, nie towarzyszy jej dodatkowe uszkodzenie karoserii auta, to można sobie poradzić z prostą naprawą i wyrównaniem wgniecenia na dachu bezinwazyjną metodą– PDR, czyli bezlakierowa naprawa wgnieceń.
Jeśli na dachu samochodu jest oryginalna powłoka lakiernicza warto zadbać o to, aby nadal taka pozostała. Jest to możliwe dzięki usuwaniu wgnieceń bez lakierowania. Czas trwania naprawy jest krótki, nie będzie problemu z nieodpowiednim dopasowaniem odcienia lakieru. Usunięcie wgnieceń metodą PDR, pozostawi nienaruszony fabryczny kolor auta, co jest ważne w przypadku przygotowań auta do sprzedaży. Metoda naprawy PDR jest odpowiednia nie tylko do eliminacji wgnieceń dachu, ale także innych elementów karoserii.
Usuwanie wgniecenia na dachu samochodu metodą wyciągania
Jeżeli dojdzie do wgniecenia na dachu samochodu specjaliści wykorzystują metodę PDR polegającą na wyciąganiu, czyli metodę klejową. Jest ona stosowana w sytuacji, gdy dostęp do elementu od strony wewnętrznej jest utrudniony. Prostowanie miejsc takich jak słupki od spodu jest niemożliwe do zastosowania, dlatego też jedyna skuteczna metoda to metoda wyciągania (klejowa).
Wykorzystując metodę klejową PDR polegającą na wyciąganiu wgniecenia na dachu, dostęp od wewnątrz nie będzie potrzebny. Przy pomocy gorącego kleju przymocowuje się plastikowe adaptery centralnie w miejscu wgniotki, po czym następuje wyciąganie wgnieceń pullerami i młotkami bezwładnościowymi. Po czym następuje oklepywanie naprawionego miejsca odpowiednim młotkiem lub pobijakiem. Ważne! Do sprawnego pozbycia się wgniecenia w dachu samochodu niezbędna jest lampa cieniowa ujawniająca wszystkie niedoskonałości w lakierze. Usuwanie wgnieceń to proces bardzo precyzyjny, dość żmudny i niewybaczający błędów, dlatego też niezbędne w tym jest doświadczenie oraz wprawa osoby się tym zajmującej.
Naprawa za pomocą technologii PDR może zająć znacznie mniej czasu niż klasyczny sposób naprawy uszkodzonej części. W zależności od stopnia skomplikowania uszkodzenia naprawa PDR może trwać od 5 minut do 8 godzin, a w rzadkich przypadkach nawet dłużej. A lakierowanie jednej części może zająć kilka dni.
Jakie elementy samochodu można naprawić bez lakierowania?
Aby zrozumieć czy trzeba polakierować karoserię samochodu trzeba dowiedzieć się, które wgniecenia można wyprostować bez późniejszego malowania. Na przykład, jeśli jest to stal, to metody radzenia sobie z deformacjami będą zupełnie inne niż przy tych samych uszkodzeniach na panelu z tworzywa sztucznego lub aluminium. Wynika to z faktu, że aluminium nie zapamiętuje właściwości pierwotnego kształtu metalu, dlatego też naprawa takiego elementu jest znacznie trudniejszym zadaniem, wymagającym więcej czasu na naprawę.
Różnią się od siebie sposobami wyprostowania wgniecenia. Na przykład jednym z najczęstszych sposobów usunięcia wgniecenia z maski lub dachu samochodu jest wyciąganie. Ważne! Oprócz pierwotnego charakteru materiału ważne jest, aby zrozumieć, jaki rodzaj deformacji wystąpił. Dużo łatwiej jest wyprostować wgniecenie na dachu, jeśli nie ma ona odkształceń plastycznych (czyli wgniecenie jest obłe, bez ostrych załamań). W takich przypadkach sam metal się nie zmienia, następuje zwykłe przemieszczenie.
W przypadkach, gdy uszkodzenie znajduje się blisko krawędzi, naprawa wgniecenia w dachu, okapie lub innym uszkodzonym obszarze staje się jeszcze trudniejsza. Wynika to ze zwiększonej sztywności metalu przy krawędzi. Dlatego ważna jest ocena stanu odkształcenia, miejsca jego otrzymania, charakteru uszkodzenia. Metoda PDR służy nie tylko do renowacji dachu, ale także do naprawy wszelkich innych elementów nadwozia, bagażnika, maski, powierzchni bocznych. Zgłaszając się do naszego warsztatu otrzymasz pomoc w każdym z tych przypadków.